Bukan! Jangan pecaye! Tipu semate²..haha!
Adalah tidak bersesuaian haku menunjuk ajar Bahasa Melayu sedangkan bahasa sendiri pon berterabur berciciran
Ekceli entry nih akan genap sebulan krismas nanti..haha!
Matik la asek entry bersarang lelabah jek weh~
Maleh dowh nak hapdet sejurus kejadian
Kebetulan pulak time tuh mood nak 'berkorban-apa-saja' (read:raya haji)
Perihal kejadian : Tuntutan @ Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), Putra Place
Nama penuntut : Empunya blog
Nama penentang : A*ir A*sia
Kronologi kejadian bermula biler haku booking tiket untuk family trip ke Padang back on Valentine's Day 2009
Total for 8 pax (KUL-PDG-KUL & PEN-KUL-PEN tix)
RM790 jugak la semua
Dah syok² berangan nak shopping sakan kat Padang semua, haku booking plak untuk ground package with a total of RM3680
Nak jadik cerita, aku bayor untuk ground package tuh on the 29/10/2009 dan ditakdirkan earthquake strokes Padang the day after, 30/10/2009.
Kalu korang nak tawu, haku nih bukan lah jenis yang rajin nak tengok berita sangat
Tambah plak time tuh haku masih ber'tv' lama yang siarannyer menyakitkan mater ngan gelombang²-ketidakjelasan-siaran
Mak call haku pagi tuh inform pasal earthquake tuh
Tokojut bewak den! Camno nih..ground package baru jek setel smalam
Mintak² la boleh refund!
Sepagi² morning..sesampai kat opis trus haku menyelam dengan encit Google pasal kejadian earthquake tuh
Memang 'kenyang' disajikan all the news pasal tuh from encit Google
Owh my! It happened to be hotel yang runtuh kat Padang tuh was the hotel yang kitorang arrange dengan travel agent..Ambacang Hotel..total lost!
Haku syukur sangat² semua nih jadik before kitorang ke sana
Kalu tak, tak dapat tergambar camana keadaan kitorang!
Start² jek business hours at 10 a.m. haku trus kontek dengan agent..
Haku : Assalamualaikum, selamat pagi! Agent..this is me..Bb & Ling, the one yang booking for Padang
Agent : Waalaikumsalam..owh yer, Bb & Ling
Haku : Agent..the earthquakes smalam..have you heard?
Agent : Yer..I know. I pun terkejut!
Haku : So how? Is there any possibility that I may get refunded?Agent : Of cos. Do not worry. It can be fully refunded (I repeat..FULLY-REFUNDED okek!). Actually kitorang pon risau keselamatan customer. Yeah, maybe the date is a month from now. But we'll refund you accordingly. Plus, we haven't wired the booking payment to our local agent there.
Haku : Ye ke? Alhamdulillah..now I'm relieved
Agent : I dah try contact the local agent there but couldn't get thru. Maybe ade line interruption
Haku : Oic. So now, dah setel lah. Hope that you can give me a written note saying that I will get full-refund for this, will ya?Agent : Yeah, sure. Will do.
Haku : Thanks a lot.Agent : Welcome..
LEGA!!!
Can you imagine how much have I paid for that?
And Alhamdulillah syukur sangat² the agent would refund..FULLY..to me.
And now, getting refund for the air tix plak.
Kalu tak dapat refund, at least bole dapat penalty-free-route-change
Lalu..on the 12/10/2009, kitorang pon serbu la LCCT
Senang cakap face2face sebab sebelum² tuh diorang buat layan tak layan jek biler call customer careline (care la sangat kan!!)
Dengan harapan menggunung kitorang dapat la refund tuh tapik..HAMPA!
Haih..tak boleh jadik nih!
Direject mentah²..serius tercabar!
Atas nasihat seorang uncle, maka kitorang telah memfailkan tuntutan ke Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)
Makanya, dengan rasmi hearing will be held on the 25/11/2009 (esoknyer nak raya u'olls!)
Dengar jek ade hearing..kat MAHKAMAH tribunal..haku jadik cuak..gulp!
Mak maner pnah naik turun MAHKAMAH nok!
Makanyer dengan hati berdebar² ditemankan opismate, masuk ke kamar perbicaran (chewahhh!)
Ler..begitukah rupenyer..idokla haku cuak lagik!
Namenyer gah..MAHKAMAH..tapik serupe bilik tutorial kt uni dulu jek..hehe
Dok menunggu la dari 1030 a.m last² turn haku last skalik..ceit!
Kul 12 lebih gak la baru aku nyer turn..but worth waiting sebab bole gak la dengar kes² orang lain dulu untuk dijadikan panduan
Dari kes gores dan menang (kes biase kat mahkamah tribunal nih..Presiden sempat menyatakan rase kesal sebab it keeps happening over and over again), kes tukar enjin kete, kes jiran tak puas hati sesama jiran sebab kes renovate rumah, kes beli perabot, kes salun rambut, kes maid-agent..macam²..tak ketinggalan kes haku nih..
Tettibet..baru nak start hearing..presiden tanya A*A punyer rep
Presiden : Pihak penentang tadek fail ape² ke atas tuntutan nih?
A*A rep : Ade, dah bagi tadik
Presiden : Ye ke? Sayer tak bace pon? sambil assistant die hulor failA*A rep : Err..sayer baru bagi tadi
Presiden : Owh lambat, habis tuh dah bagi ke pada penuntut 1 copy?A*A rep : Dah, baru tadi
Presiden : Kenape baru nak bagi? Sepatutnyer u bagi dulu before this hearing, so sempatlah penuntut go thru dulu ...Silence...
A*A rep : Ekceli, our management ader proposal untuk penuntut
Presiden : Owh, habis tuh dah discuss ngan penuntut ke?
A*A rep : Belum lagi
Presiden : Hurm..okek la..kiter tangguh dulu. Sambung selepas 1/2 jam. So u boleh la discuss dulu pasal proposal tuh. And let me go thru your file first. And lepas tuh, kalu penuntut setuju, kiter bole buat mutual agreementLalu A*A rep tuh pon discuss la ngan haku pasal their concern and her management's proposal. And I said "That's exactly what I was asking when I came to see your officer at LCCT but they strictly say no to me!"
She did explained why this, and why's that
After a short discussion then I've finally agree to the proposal
Lalu, Presiden declared mutual agreement to the proposal; a credit shell created for me for all the amount claimed (excluding flight tix for PEN-KUL-PEN) and must be used within a period of 3 months after it was created.
LEGA berganda!!!
It's quite okek for me tho'..better than nothing! It's worth fighting for than redha & pasrah jek dengan aper yang berlaku..
P/s : So kengkawan, moral of the story is never fear to fight for our right. Kalu korang ader any claim yang berkaitan dengan ini jangan malu jangan segan. Korang boleh refer to the website for more sample of cases. Bole jugak mintak tolong kat Encit Google carikkan lain² cases published kat blogs..sebab haku pon buat begituh! At least we try. Menang tak menang..itu blakang kire!
Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih kan?
owh buleh ek??
ReplyDeleteaku ingat mmg dah start dlm policy AA yg klu cancel tak bleh refund!
bleh ek??
best ni!!
mmg la..the policy is there..but diorg pon manusia gak..ade timbangrasa..and for my case, it was becoz of the act of God..so they might consider that.jangan la ko sukaksuki pegi cancel flight sbb malas pegi,then ko pegi claim kt TTPM.mmmg sah² la kene terajang ngan presiden tuh on the dot!hehe..kalu bg alasan psl health issue pon, u got to attach perakuan doc psl tuh..claim berasaskan facts..so, pilihan di tangan anda!hehe
ReplyDeletehoho~~
ReplyDeleteok2.
klu pegawai kerajaan beli tiket pastu tetibe kensel nak pegi disbbkan mesyuarat itu dibatalkan..camne tuan hakim??
ngege
owh..yg tuh sy kurang arif..nk kene balik belek buku..haha!
ReplyDeleteNasib baik dapt duit balik.Agent pun nak jaga bisnes jgk. Cuma AA ni kerek sikit. Nasib baik tak klua newppr ,klau tak jatuh terus saham AA. Tahniah .Fight 4 Ur Right
ReplyDeleteerie..yerp²..naseb baik sgt².haha!arituh mmg dh ade mcm² plan kalu xdpt refund from AA tuh..sebenarnyer byk lg kes mcm nih b4 tapik diorang xnk la hebahkan..or else..rugi la diorg kn..
ReplyDeletebagus2..tak sia2 masuk court..kalu tak frust jugak laa kan..cuti tak dpt..duit pon tak dpt..hehe..pssttt..update laa..dh behabuk besawang dh blog u nih..kata tgh bercuti2 di ofis..hehe
ReplyDeletehaha..itula yani..better than nothing kan?nak apdet jugak..tp tiap kalik sign in untuk apdet, mesti tibe² rase mcm malas..haha!
ReplyDelete